Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34
دانستنی ها و حقایق جالب در مورد کیک و شیرینی

حقایق جالب کیک و شیرینی چه می‌تواند باشد؟! در این مقاله برای خوانندگان موشکاف کیک ساز از چهار گوشه‌ی جهان حقایق جالب کیک و شیرینی را گلچین کرده‌ایم. با کیک ساز همراه باشید.

در دنیا مشکل بتوان کسی را یافت که کیک و شیرینی را دوست نداشته باشد. هیچ‌یک از ما نمی‌توانیم به کیک و شیرینی نه بگوییم! هم‌چنین در مورد این خوردنی‌های دوست‌داشتنی حقایقی وجود دارد که شاید تا به حال نشنیده باشید.

1- اصل و نسب کیک: بنا به روایاتی، اصلِ کلمه‌ی کیک (Cake) از کلمه‌ی اسکاندیناویاییِ (نروژیِ) “کاکا” (kaka) به زبان انگیسی راه یافته است. هم‌چنین دیکشنری آکسفورد ریشه‌ی کلمه‌ی “کیک” (cake) را تا قرن سیزدهم میلادی تعقیب  کرده است.

2- کیک قرون وسطی: در قرون وسطی و در اروپا کلمه‌ی کیک (cake) به نوعی از نان گفته میشده که هر دو طرفش به خوبی پخته و سفت شده باشد!

3- اولین کیک های تاریخ: نشانه‌هایی  از کیک‌های اولیه، ابتدا در نزد مصریان و سپس رومیان مشاهده شده است. در روم باستان و قبل از باب شدن رسمیِ کیک عروسی در مراسم ازدواج ، به نشانه‌ی برکت همسر، بر سرِ عروس تکه‌های نان می‌ریختند (یا بنا به روایاتی نان را می‌شکستند!) این رسم در نقاط دیگر جهان و به شکل‌های دیگر مانند ریختن دانه‌های برنج  و یا قند‌سابی بر سر عروس از دیرباز تاکنون ادامه دارد. هم‌چنین در روم باستان در ابتدا کیک در معبد و  به خدایانی که می‌پرستیدند تقدیم میشده است.

4- اثر کیک در همسریابی: یکی از اعتقادات قدیمی برخی از زنان اروپایی این بود که اگر دختری در زیر بالش خود برشی از کیک میوه‌ای بگذارد و بخوابد، در خواب، راجع به همسر آینده‌ی خود مطالبی را خواهد فهمید. عجیب این‌جاست که این اعتقاد هنوز در برخی از ایالت‌های آمریکا مرسوم است!

البته بدیهی است که ما چنین کاری را به خوانندگان سایت کیک ساز توصیه نمی‌کنیم!

5- شکل هندسی کیک: از دیگر حقایق جالب کیک و شیرینی شکل هندسی آن‌هاست. آیا این سوال برایتان پیش آمده  که چرا  کیک‌ها در اکثر موارد به شکل گِرد ساخته می‌شوند؟

 علت این امر اعتقادات انسان‌های عصر باستان در مورد خورشید و ماه و تقدسی بود که برای آن‌ها قایل بودند آن‌ها خورشید و ماه را نمادی از زندگی و مقدس می‌دانستند و به همین خاطر کیک‌ را نیز شبیهِ آن‌ها و به صورت گِرد می‌ساختند. هم‌چنین آرزو نمودن در دل و فوت کردن شمعِ روی کیک‌ها نیز از دیرباز در بین رومیان باستان رواج داشت و فلسفه‌ی آن، فرستادن تقاضا و آرزوهایشان با شعله و دود شمعِ خاموش شده به نزد خدایان برای برآورده شدنشان بود!

6- اولین دستور پخت کیک: به نظر شما نخستین دستور کیک‌پزیِ مدرن را چه کسی و در چه زمانی نوشته است؟

اولین دستور کیک‌پزی مدرن

طبق اسناد موجود، در سال 1796 خانمی  به نام “اِمیلیا سیمِنس” “Amelia Simmons در کتاب “آمریکن کوک”  American Cooke برای نخستین بار مطالبی در مورد “یک فنجان کیک”  نوشته است که شاید منظورش نوعی کاپ کیکِ Cup Cake اولیّه بوده باشد!

7- کیک مادربزرگ فقط برای خانم ها: هفتمین حقایق جالب کیگ و شیرینی مربوط به اسلاوها و مردم کشورهای اروپای شرقی است. آن‌ها نوعی دستور پخت کیکی سنتی به نام “بابکا” دارند که دارای دستور پخت عجیبی است. معنای “بابکا” در زبان اوکراینی و زبان‌های هم‌جوار این کشور  به معنای “مادربزرگ” است.  این کیک در اعیاد مهمی هم‌چون  عید نوئل پخته می‌شود و در تهیه‌ و پخت آن فقط زن‌ها باید شرکت می‌داشتند و هیچ مردی نباید به آشپزخانه و یا محل آماده‌سازی و پخت کیک “بابکا” وارد میشد. عجیب‌تر این است که در هنگام پخت کیک “بابکا” هیچ گفتگو و یا سر و صدایی نیز نباید وجود میداشت!

 این کیک سنتی به صورت ساده، شکلاتی یا وانیلی تهیه می‌شود و معمولاً حاوی محتویات خاصی نیست و قسمت بیرونی آن با بادام، شکر و یا میوه‌های مختلف تزیین می‌گردد.

کیک سنتی “بابکا” با دستور پخت عجیب

8- لو رفتن دستور پخت رد ولوت: “کیک مخملی قرمز” (Red Velvet cake)  و همه‌گیر شدن دستور پخت آن یکی دیگر از موارد حقایق جالب کیک و شیرینی است. در این مورد اتفاق جالبی وجود دارد که خواندنش خالی از لطف نیست.

“کیک مخملی قرمز”  (Red Velvet cake)

می‌گویند سازنده‌ی این کیک که رستورانی نیز داشت، از مشتریان مخصوص رستورانش به عنوان دسر با “کیک مخملی قرمز” که بسیار هم لذیذ بود پذیرایی می‌کرد. روزی یکی از خانم‌ها با خوردن این کیک از آن بسیار خوشش می‌آید و از صاحب رستوران دستور پخت کیک مخملی قرمز را می‌خواهد، صاحب رستوران در نهایت راضی می‌شود که در مقابل مبلغ 1000 دلار دستور پخت کیک  را به این زن ثروتمند بفروشد. زن ثروتمند علی‌رغم میل باطنی، مجبور به پرداخت این پول می‌شود ولی بعد از آن،  دستور پخت کیک مخملی قرمز را به تمام دوستان و آشنایان و حتی غریبه‌ها به وسیله‌ی نامه ارسال می‌کند تا از رستوران‌دار مذکور انتقام گرفته باشد!

9- تقویم جهانی کیک: از جمله دیگر حقایق جالب کیک و شیرینی، تقویمِ شیرینی‌پزی جهانی است! طبق این تقویم، 26 نوامبر برابر با 5 آذر، به عنوان روز جهانی کیک انتخاب شده است. هم‌چنین جالب است بدانید که درتقویم جهانی کیک،  ایام زیر نیز با انواع  کیک و شکلات در ارتباط هستند :

27 ژانویه برابر 8 بهمن ماه، روز جهانی کیک شکلاتی!

29 مارس معادل 9 فروردین، روز جهانی کیک لیمویی!

7 آوریل برابر 18 فروردین، روزجهانی کیک قهوه!

11 ژوئن یا همان 21 خرداد، روز ملی کیک شکلاتی آلمانی!

7 جولای معادل با 16 تیرماه، روز جهانی شکلات

کفش‌های شکلاتی دریکی از  فستیوال‌های شکلات 2016

10- شخصیت شناسی با کیک ها: حقایق جالب کیک و شیرینی تمام‌شدنی نیست! آیا میدانید که از طعم کیک‌هایی که افراد می‌پسندند می‌توانید به خصوصیات روحی و اخلاقی آن‌ها پی ببرید؟! علت این امر این است که هسته‌ی چشایی افراد با خصوصیات شخصیتی آن‌ها پیوند دارد و انتخاب کیک با تیپ شخصیتی افراد دارای ارتباط مستقیم است. با کیک ساز در قسمت پایانی این مقاله و شرح کیک‌های مورد پسندِ تیپ‌های شخصیتیِ گوناگون همراه باشید:

اگر کیک شکلاتی را بیش‌تر از هر کیک دیگری می‌پسندید نشان‌گر آن است که زیباپرست بوده  و بیش‌تر از هر چیز دیگر  به یک زندگی عالی و راحت علاقمندید. احساس امنیت عاطفی برای شما مهم است و در این زمینه زمان و انرژی صرف می‌کنید و امکان دارد بعضی اوقات از این لحاظ حس عدم اطمینان داشته باشید، دوست خوب و همسری مهربان خواهید بود.

دوستدارن کیک آناناس و کیک‌هایی از این دست،  بیش‌تر از آن که به اشخاصی که جذب  زیبایی و شیکی آن‌ها می‌شوند توجه کنند دوست دارند که به افرادی که امتحان پس داده‌اند نزدیک باشند. انسانی ملایم و احساساتی که  قادر است احساسات خود را کنترل کرده  و یک زندگی متعادل و خوب داشته باشد.

دوستداران کیک تمشک دارای قدرت مدیریت خوبی هستند و دوست دارند با انسان‌ها به درستی رفتار کنند، شما می‌توانید با خوردن کیک تمشک گاهی بر استرس‌هایتان فایق شوید! این خاصیت تمشک است و روحیه‌ی شما به آن احتیاج دارد. اگر نامزد شما کیک تمشک دوست دارد می‌توانید علایمی از درون‌گرایی و خجالتی بودن را نیز در او مشاهده کنید!

دوستداران انواع دیگر کیک‌ها مانند کیک برونی (brownie) که محتویات متفاوتی می‌توانند داشته باشند افرادی هستند که هم قابل اعتمادند و هم خودشان به دیگران اعتماد می‌کنند. اگر دوستدار این نوع از کیک‌ها هستید یکی از اصلی‌ترین خصلت‌های شما، فعال بودنتان است و گاهی این امر سبب می‌شود که از دیگران دور شوید، به تنوع علاقمندید ولی شخصی با احساس مسئولیت بالا هستید!

درباره نادر اتابکی

نمی‌دانم چرا یاد شعری از "سهراب سپهری" افتادم که در آن اصطلاح "جشن خطوط" را به کار برده است... امیدوارم با درج مطالبی شیرین در سایت وزین "کیک‌ساز" برایتان "جشن خطوط" برپا کنیم...!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *