Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

دانستنی های جشن تولد

جشن تولد چیست؟

شاید خیلی سوال واضح و ساده ای به نظر برسد، با این حال دانشنامه ها جشن تولد یا جشن زادروز را چنین تعریف می کنند:

جشن تولد مناسبتی است که در آن، روز سالگرد به دنیا آمدن یا تاسیس یک فرد یا یک نهاد به عنوان یادبود جشن گرفته می شود. در بسیاری از فرهنگ ها جشن تولد ها همراه هدیه، مهمانی و شادی همراه است.

دانستنی های جشن تولد

فوت کردن کیک جشن تولد

همچنین جشن تولد ها در بسیاری از موارد برای نشان دادن ورود فرد به یک مرحله جدید هستند و با نمایش عکس های دوره های پیشین، موفقیت های فرد و مسیری که در آینده قرار است به پیماید به مهمانان، بر این موضوع تاکید می شود. از جشن تولد هایی که این رشد و تغییر مرحله در آن جلوه گر است، می توان به جشن تولد یک سالگی، جشن تولد 18 سالگی، اولین جشن تولد بعد از ازدواج و در کشور های اسلامی جشن بلوغ یا تکلیف (که در بسیاری از موارد همزمان با جشن تولد برگزار می شود) اشاره کرد.

جشن تولد در گذر تاریخ

از زمان های دور، زادروز (سالگرد تولد) مردم به خصوص پادشاهان و اشراف زادگان گرامی داشته می شده. هرچند در طی مقاطع زمانی از تاریخ، این رسم در برخی مناطق دنیا کمرنگ شده (مثل زمان حکومت کلیسا ها در اروپا)، با این حال همواره این مراسم از دسته مراسم به یاد ماندنی و خوشایند برای افراد بخصوص کودکان بوده. اگر به تاریخچه جشن تولد علاقه مندید این مطلب را مطالعه کنید.

پیشینه جشن تولد در ایران

گفته می شود ایرانیان (پارسی ها) از اولین اقوامی بودند که جشن تولد برگزار می کردند. همچنین به استناد هرودوت، مورخ یونانی همدوره هخامنشیان در سده 5 قبل از میلاد مسیح، «روزی که بیشتر از همه مناسبت ها در بین ایرانیان جشن گرفته می شود، زادروز آنان است.»

کیک و شمع های تولد

یکی دیگر از رسوم جشن تولد، کیک تولدی است که بر روی آن به تعداد سال های سن فرد شمع روشن می شود یا از شمع هایی که نشاندهنده سن وی هستند استفاده می شود. فوت کردن شمع های روشن توسط فردی که جشن تولد برای او برگزار شده، به نشانه پایان سال های قبل است که تقسیم شیرینی کیک و شادی و تشویق حاضران برای ایجاد یک یادمان خوش از سال گذشته است. همچنین رسم است پیش از فوت کردن شمع، فرد متولد شده، برای سال یا سال های آینده خود یک آرزو کند. مطالعه بیشتر در مورد تاریخچه کیک تولد.

جشن تولد از منظر روانشناسی

قریب به اتفاق روانشناسان کودک، بر اهمیت و لزوم جشن تولد برای کودکان خصوصا بالای 4 سال تاکید می کنند و معتقدند برگزاری یک جشن تولد مناسب اثرات مطلوبی بر روی رفتار کودکان از جمله قدرت اراده، دوست یابی، تعامل با اطرافیان، اعتماد به نفس و صمیمی تر شدن روابط خانوادگی دارد.

تولد طلایی چیست؟ چگونه جشن تولد طلایی را پیدا کنیم؟

هر فردی به طور نرمال یک تولد طلایی دارد و یک بار در طول عمر خود آن را تجربه می کند. تولد طلایی یا جشن تولد طلایی اصطلاحا به زمانی گفته می شود که سال و روز تولد شما مثل هم شود. مثلا اگر شما متولد روز 14 فروردین باشید، باید تا سال 1414 صبرکنید تا روز طلاییتان برسد. البته ممکن است از روز معادل تولدتان در تقویم میلادی هم کمک بگیرید.

گران ترین جشن تولد دنیا

گران ترین جشن تولد دنیا به نام باول مک کارتی (Paul McCartney) در مارس 1997 ثبت شده است. این جشن تولد، یه چیزی در حدود 84 هزار دلار یعنی نزدیک 400 میلیارد تومان ناقابل خرج برداشته. همچنین یک جشن تولد گران قیمت دیگر برای تولد 50 سالگی سلطان برونئی به رقم 27 میلیون دلار یا 150 میلیارد تومان در 31 چولای 1996 یعنی یک سال قبل تر از آقای مک کارتی ثبت شده. شاید آقای مک کارتی که یک خواننده و شاعر پاپ است، می خواسته حال سلطان را بگیرد.

از تولد پارسال شما تا تولد امسال چه اتفاق هایی می افتد؟

زمان در گذر است و هیج وقت متوقف نمی شود. قدر لحظات عمر باارزش خود را بدانید. چن نمونه از اتفاق هایی که در طول یک سال زندگی شما می افتد به این شرح است:

  •  بین دو تولد پیاپی شما، بیش از 50000 زمین لرزه در زمین اتفاق می افتد.
  • درهمین زمان، 76،570،430 نوزاد متولد می شود.
  • شما به عنوان یک انسان، به طور متوسط در سال 10 میلیون دم و بازدم انجام داده اید، قلب شما 2.5 میلیون لیتر خون، یعنی 2.5 هزار متر مکعب تقریبا معادل حجم آب استخر مسابقات شنا پمپاژ  کرده، حدودا 1500 مرتبه خواب دیده اید و 31 میلیون ثانیه را پشت سر گذاشته اید.

بازی های مناسب جشن تولد

بازی هایی که در جشن زادروز برگزار می شود به سن و سال مهمانان و فردی که تولدش هست وابسنه است. هرچند تعداد زیادی بازی عمومی وجود دارد که می توانند در سنین مختلف برگزار شوند. نکته مشترک همه باز های این جشن ها، دست جمعی بودن آن هاست. ساختن انواع کاردستی، بازی گل به چه رنگی، قایم باشک، پانتومیم چهره ها، پیداکردن با چشم بسته، دکتر بازی، خوراکی های رنگی، بزن به هدف، بیست سوالی، نقاشی با چوب بستنی، نقاشی در تاریکی، داستان را ادامه بده، پانتومیم، اسم و فامیل، فوت کی قوی تره، نقطه بازی و رد کردن بادکنک. برای دیدین بازی های جشن تولد بیشتر و روش بازی این مطلب را ببینید.

تولد کبیسه ای

در هر 4 سال، یک مرتبه سال 365 روز و اسفند 30 روز خواهد داشت. این سال به سال کبیسه معروف است. فردی که روز تولد یا زادروز وی 30 اسفند باشد، از نظر تقویمی هر چهار سال یک بار شانس دیدن زادروز خود را دارد. با این حال عموما جشن تولد وی عموما یا در روز 29 اسفند یا اول فروردین سال های غیر کبیسه ای برگزار می شود.

درباره قناد

اعتقاد دارم زندگی با تمام مشکلاتش زیباست و هرکدوم از ما می تونیم دنیا رو به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. خودمم هم برای همین تلاش می کنم :)

1 پاسخ به دانستنی های جالب جشن تولد
  1. سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    ولی سعی کنید وقتی یه متن رو میزارید حداقل خودتون یه بار بخونید که اگه اشتباهی توش بود رو اصلاح کنید که بقیه مطلب و زحمات شک برانگیز نباشه
    مثلا ۸۴هزار دلار میشه ۴۰۰ میلیارد تومن؟؟
    مگه دلار ۴۷۰ هزار تومنه؟
    و همینطور برای ۲۷ میلیون دارد معادل ۱۵۰ میلیارد تومن که دلار میشه ۵۵۰ تومن
    بعد گرانترین تولد ۸۴ هزار دلار بعدیش ۲۷ میلیون دلار
    خوب میشه ارز رو اصلاح کنید و ریال رو حذف کنید
    با احترام
    کریمی


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *