Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

هر مراسم و آیینی غذا و خوراک مخصوص به خود را دارد. انواع غذاهای نذری ماه محرم هم برای سفره های نذری در نظر گرفته می شوند.در واقع برخی از خوراک ها اغلب در مراسم جشن و مهمانی ها طبخ می شوند و برخی دیگر برای ماه رمضان یا نذری ماه محرم استفاده می شوند. هیچ قانون و الزامی برای نوع غذا در نذری وجود ندارد و هیچ اجباری هم به پذیرایی مهمان های عروسی با غذای به خصوصی نیست. این رسمی است که در بین مردم و در شهرهای مختلف سال های سال است که اجرا می شود.

رایج ترین غذاهای نذری ماه محرم کدامند؟

انواع غذاهای نذری ماه محرم

چلو خورشت قیمه

خورشت قیمه پای ثابت سفره های نذری و از معروف ترین غذاهای نذری ماه محرم است. به طور معمول از گوشت گوسفند نذری برای تهیه این خورشت خوشمزه استفاده می شود. در همه شهرهای ایران خورشت قیمه در مراسم عزاداری پخته می شود. حتی در کشورهایی مثل هند و پاکستان هم خوراکی شبیه به قیمه در بین غذاهای نذری ماه محرم دیده می شود. استفاده از گلاب در چلو خورشت قیمه هم به نوعی سنت تبدیل شده است.

عدس پلو از غذاهای نذری محرم

از بین خوراک های پلویی بعد از خورشت قیمه، عدس پلو بیشتر در سفره های نذری طبخ می شود. عدس پلوهای نذری همراه با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی، کشمش و زیره تهیه می شوند و عطر و بوی بسیار خوبی دارند.

آش رشته

آش رشته نذری ماه محرم

آش رشته در همه مراسم نذری پخته می شود. هیچ سفره نذری بدون آش رشته کامل نیست. البته اغلب برای ماه رمضان از آش رشته استفاده می شود ولی به عنوان پیش غذا در بین غذاهای نذری ماه محرم هم به همراه غذای اصلی آش رشته سرو می شود. آش رشته های نذری با قلم گوسفند خوشمزه تر هم می شود.

زرشک پلو با مرغ

چند سالی است که پای زرشک پلو با مرغ هم به سفره های نذری باز شده. از گذشته های دور زرشک پلو با مرغ یک غذای مجلسی محسوب می شده و در جشن ها و عروسی ها برای پذیرایی از مهمان ها تهیه می شد. شاید سادگی در پخت این غذا موجب شده تا در لیست غذاهای نذری ماه محرم هم زرشک پلو با مرغ را وارد کنیم.

خورشت قورمه سبزی

تعجب نکنید بسیاری از سفره های نذری با خورشت قورمه سبزی تکمیل می شود. هر چند تهیه قورمه سبزی نسبت به دیگر غذاهای نذری ماه محرم اندکی مشکل تر است ولی این روزها بوی قورمه سبزی هم از گوشه و کنار شنیده می شود.

شله زرد نذری ماه محرم

شله زرد نذری عاشورا

شله زرد غذا محسوب نمی شود و بیشتر در گروه دسرها جای می گیرد. شله زرد در همه ایام مذهبی به عنوان نذری استفاده می شود. پخت شله زرد نذری به صورت جمعی است و همه کسانی که حاجتی دارند در هم زدن آن سهیم می شوند. از مراسم زیبای نذری دادن دوستی ها و همدلی بین مردم است که به خوبی در ماه های مذهبی دیده می شود. شله زرد نذری ماه محرم در روز عاشورا پخته می شود.

شیرینی های نذری ماه محرم

بدیهی است که کیک های خامه دار نمی توانند انتخاب خوبی برای نذری دادن باشند ولی کیک یزدی همیشه در بین نذری های ایام مذهبی و محرم استفاده می شود. علاوه بر کیک یزدی،شیرینی دانمارکی و شیرینی کشمشی هم برای پذیرایی از هیات های عزاداری گزینه مناسبی است. برگزارکنندکان هیات معمولا از روزهای قبل نسبت به سفارش و تهیه شیرینی اقدام می کنند.

حلوای نذری محرم

حلوا علاوه بر ایام مذهبی در طول سال نیز به عناوین مختلف خیرات می شود. پخت حلوا برای خیر اموات و نذورات یک سنت رایج در همه شهرهای ایران است که با اندکی تفاوت تهیه می شود. برای تزئین حلوا و شله زرد هم در ماه محرم نوشتن اسامی متبرک مرسوم است.

درباره معصومه فدایی

معصومه فدایی هستم فارغ التحصیل حقوق ولی عاشق کیک و شیرینی. در کیک ساز می تونم ایده های شیرینم رو به واقعیت تبدیل کنم. امیدوارم شما هم از این مطالب لذت ببرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *