Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

23 مرداد هر سال – مطابق با 13 اوت – روز جهانی چپ دست ها نامگذاری شده است. به همین مناسبت بر آن شدیم تا در این نوشته به مشکلات رایجی که چپ دست ها دارند بپردازیم.

در مورد علت یا علل چپ دستی اطلاعات قطعی در دسترس نیست. با این حال محققان نظریه هایی چون وراثت، یادگیری، و فعالیت های مغز در دوران جنینی را مطرح می کنند. بر اساس آمار حدود 10 تا 30 درصد جمعیت جوامع مختلف را چپ دست ها تشکیل می دهند. با این حال هنوز در برخی کشورها از جمله ایران آن طور که باید و شاید به این موضوع توجه نشده و باعث شده تا چپ دست ها از مشکلاتی رنج ببرند که به راحتی می توان آن ها را حل کرد.  در ادامه به برخی از مشکلات رایج چپ دست ها اشاره می شود؛ امید این که روزی این مشکلات نیز رفع شود.

1- شاید یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که چپ دست ها را آن مواجه می شوند نا مناسب بودن صندلی های کلاسی آن ها است؛ چرا که جایگاه دسته صندلی ها برای افراد راست دست می باشد و چپ دست ها نمی توانند به راحتی از آن ها استفاده کنند.

2- همچنین کلاسورها و دفترهای فنری برای راست دست ها طراحی شده است. به همین جهت دست چپ دست ها در هنگام نوشتن با فنر یا میله موجود در دفتر برخورد می کند که ممکن است عذاب آور باشد. علاوه بر آن مکانیزم های مشابهی چون زونکن ها نسز مخصوص راست دست ها طراحی شده است.

3- ابزار آلاتی مانند چاقو، قیچی، قیچی قند، سیم چین و … مخصوص راست دست ها هستند. به همین دلیل چپ دست ها در هنگام استفاده از آن ها دچار مشکلات جدی می شوند. برای مثال سوراخ های قیچی مخصوص راست دست ها است و یا تیغه های چاقو و قیچی و … بر اساس مکانیزم قرارگیری در دست راست است.

1- جایگاه قرارگیری خودکارهای متصل به زنجیر که در بانک ها و برخی ادارات دیگر وجود داردند، برای راست دست ها است و اهمیتی به چپ دست ها داده نشده است. به طوری که گاها طول زنجیر برای جپ دست ها کافی نمی باشد.

5- جالب است که اعداد کیبورد در سمت راست صفحه کلید تعبیه شده است. موس نیست مخصوص افراد راست دست می باشد.

6- دکمه شاتر دوربین ها نیز معمولا در سمت راست دوربین است؛ به همین جهت ممکن است افراد چپ دست نتوانند با تمرکز عکاسی کنند و در هنگام عکس برداری دست آن ها دچار لرزش شود.

7- حتی دسته های بازی (پلی استیشن) نیز بیشتر برای راست دست ها طراحی شده است.

 

موارد مطرح شده فقط برخی از مشکلات رایج چپ دست ها است که به آن ها اشاره شد. قطعا مشکلات دیگری هستند که فقط یک چپ دست آن ها را تجربه کرده است. مشکلاتی که به راحتی و فقط با کمی تدبیر و توجه قابل حل شدن است. به امید روزی که چپ دست ها بتوانند زندگی راحت تری در دنیای راست دست ها داشته باشند!

درباره مشکات

گرافیست و نویسنده سایت و نشریات. علاقه خاصی به وردپرس دارم. به دنبال ایده های جدید و جذاب در کارم هستم. معتقدم زمان گران مایه ترین سرمایه هست و برای همین سعی می کنم مطالب مفید و ناب برای کاربران آماده کنم.

2 دیدگاه در مشکلاتی که فقط چپ دست ها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند
  1. این نظر این بنده ی حقیر رو پذیرا باشید و سرلوحه ی زندگیتون کنید اگه که میخواید آدم خیلی شجاعی باشید بیشترین فشار رو به نیمکره ی سمت چپ مغزتون بیارید چون که کسایی که نیمکره ی سمت چپ مغزشون فعال تره آدمای نترس تری نسبت به اون دسته ی دیگه هستن این پیام این حقیر رو خواهشآ نمایش بدهید تاشاید بعضی از انسانها دلیل ترس و ناآرامی درونی شون رو بفهمن

  2. دیدگاه *کلاسور و دفتر فنر دار اشتباهه و برای راست دست و چپ دست فرقی نداره، چپ دستها وقتی توی برگه سمت راست مینویسن دستشون به فنر گیر میکنه و راست دستها وقتی توی برگه سمت چپ مینویس، فقط چارش چرخوندن دفتر به سمت دست غالبه😉


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *