Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34
کیک بستنی

کیک بستنی چیست؟

کیک بستنی( Ice Cream Cake) به ترکیبی از کیک و بستنی همراه هم گفته می شود مستقل از اینکه نسبت کیک به بستنی آن بیشتر است یا برعکس. ترکیب کیک با سردی بستنی، علاوه بر کاهش میزان سرمای بستنی خالص، خوردن کیک را لذت بخش تر می کند. کیک بستنی می‌تواند از بستنی سخت و یا طبقاتی از بستنی و کیک تشکیل شده باشد و نمای ظاهری آن  به صورت کیک بزرگ و یک‌پارچه و یا کیک لایه‌دار  باشد.

کیک بستنی سخت و نرم

در کیک بستنیِ سخت، لایه‌های بستنی می‌تواند تمامی کیک را تشکیل دهد و یا تا حدی که آب نشود بین طبقات مختلف کیک قرار بگیرد.

 

کیک بستنی

کیک بستنی

 

در کیک بستنیِ نرم، به منظور پوشش دادن کیک، از کرم بستنی استفاده می‌شود. هم‌چنین این نوع کیک، می‌تواند کیک سنتی تزیین شده توسط کرم بستنی و نیز از سایر مواد مورد استفاده در صنعت شیرینی‌سازی باشد.

نوع متداول‌تر این نوع کیک، عبارت از کیکی با سه لایه است، یکی از لایه‌ها از کیک تشکیل می‌شود، لایه‌ی بعدی بستنی بوده و لایه‌ی سوم کیکی است که سطح آن نیز به بستنی آغشته می‌باشد.

 

کیک بستنی لایه ای

 

قسمت کیک، مانند دیگر کیک‌ها به صورت عادی پخته شده و اگر نیاز باشد شکل‌دهی می‌شود و سپس در یخچال قرار می‌گیرد. از سوی دیگر قسمت بستنی نیز در قالب‌های مخصوص شکل گرفته‌ و سپس  با اجزای کیک، تلفیق و یا در کنار هم قرار داده می‌شوند. لایه‌ی بستنی خود تا حدی باعث منجمد شدن دو لایه‌ی کیک نیز می‌شود ولی نه در حدی که در بریدن کیک تولید اشکال کند. البته نخستین کیک‌های بستنی از بیسکویت و کرم بستنی تهیه می‌شدند.

کیک بستنی ها در کشور های دیگر

کیک بستنی یکی از محبوب‌ترین کیک‌ها‌ در جهان،  به‌خصوص در نیم‌فصل اول سال است که روز به روز نیز  بر طرفداران آن افزوده می‌شود. بیش‌ترین میزان مصرفِ این کیک در آمریکای شمالی و استرالیا می‌باشد و در اروپا در حد متوسط از آن استفاده می‌شود. در آمریکا این نوع از کیک با آگهی‌های تلویزیونی سازندگان مشهوری چون: “carvel” و چندین “برند” دیگر مشهور شد و عمومیت یافت.

این کیک در حال حاضر در بیش‌تر رستوران‌های چینی، ژاپنی و اندونزیایی به عنوان یک کیک عمومی سِرو می‌گردد. از سوی دیگرامروزه این نوع از کیک حالت جای‌گزین برای انواع دیگر کیک‌ها را داراست، به خصوص در فصل گرما.

یک کیک بستنی خوب از لحاظ وجهه و ارزش محفلی، چیزی کم‌تر از یک کیک گران‌قیمت ندارد و در اغلب کشورها کیکی وزین و پذیرفته شده به شمار می‌رود.

افزایش محبوبیت کیک بستنی

در چند سال اخیر، مصرف کیک بستنی در آمریکای شمالی و بسیاری از کشور های اروپایی افزایش قابل ملاحظه ای داشته. این افزایش حتی در فصول سرد سال و همچنین مناطق سردسیر نیز ادامه داشته است. عوامل زیر در استفاده‌ی روزافزون از کیک بستنی و اقبال جهانی آن موثر هستند:

1-حالت ترکیبی این محصول هم برای دوست‌داران کیک و هم برای دوست‌داران بستنی لذت‌بخش و قانع‌کننده است. هم‌چنین ساختار این نوع کیک و مواد ترکیبی آن به گونه‌ای است که برای استفاده در جشن تولد، دورهمی‌های فارغ‌التحصیلان، همکاران اداری و نیز استفاده در ایام تعطیل کاربرد مناسبی دارد

2- تولید غذاها و کیک‌های ترکیبی و خلاقانه، همانند رواج بیش‌‌ از پیش محصولات ترکیبی در سایر زمینه‌های صنعتی، در آشپزی و کیک‌پزی نیز رو به افزایش می‌باشد.

3- قدرت مانور در انتخاب، سفارش و یا تهیه‌ی کیک بستنی، با توجه به ترکیب های مختلف آن زیاد است. کیک بستنی‌های ساده-رولتی- شکلاتی- شکلاتی و کارامل- موز- شکلات و بادام زمینی- شکلات با سس کارامل و نارگیل-چوب شور (پرتزل)- تیرامیسو- سس شکلات- اسفنجی- بیسکویتی و کیک بستنی با ژله جزو مشهورترین انواع کیک بستنی ها در ایران هستند.

4-سرعت تهیه‌ی کیک بستنی چه در نوع تجاری و چه در نوع خانگی آن،  سریع و قابل دسترس مطابق با نیازهای زندگی شهری و جوامع صنعتی است.

تاریخچه کیک بستنی

نام کسی که نخستین کیک بستنی را در جهان ساخته است مشخص نیست اما قالب‌بندی شدن بستنی بنا به روایت‌های مختلف از 1670 و یا 1700 میلادی در انگلستان، نقش مهمی در وصلت بستنی و کیک و به هم پیوستن آن‌ها داشته است. این قالب‌ها از همان  اَشکالی که در شیرینی‌پزی مورد استفاده قرار می‌گرفت بودند که اغلب از قالب‌هایی به شکل میوه‌جات تشکیل می‌شدند.

کیک بستنی به صورت رسمی در قرن نوزدهم و در زمان ملکه ویکتوریا به وجود آمد. در آن عهد، بستنی فقط توسط طبقه‌ی اشراف و به عنوان یک خوردنی لوکس پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت و تنها در قرن بیستم بود که مصرف عمومی یافت. با گسترش استفاده از بستنی، استفاده از کیک بستنی نیز رواج بیش‌تری پیدا کرد.

نخستین کیک‌های بستنی از بیسکویت و کرم بستنی تهیه شده بودند. برخی دیگر نیز تاریخ پیدایش این نوع از کیک را به سال 1600 میلادی نسبت داده  و جا افتادن آن در بین مردم برخی از کشورها را مربوط به سال 1870 میلادی می‌دانند. جالب است که تکنیک اولیه‌ی ساخت زیرلایه‌های بیسکویت و بستنی از آن زمان تا به امروز هم‌چنان کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد!

امروزه انواع مختلفی از کیک بستنی در سوپرمارکت‌های بزرگ  وفروش‌گاه‌های زنجیره‌ایِ مشهورجهان هم‌چون  Baskin-Robbins, Wendy’s, Dairy Queen, Friendly’s ,Cold Stone Creamery “ در حال عرضه به مشتریان در سراسر دنیا می‌باشد.

 

 

محبوب‌ترین کیک بستنی‌های جهان

با این که ذایقه‌های مردم کشورهای مختلف جهان با یک‌دیگر متفاوت است اما انجمن بین‌المللی بستنی International Ice Cream Association)) ،  آمار 15 نوع از پرطرفدارترین کیک بستنی‌های جهان را اعلام کرده که  ما در این‌جا به ترتیب به معرفی 5 کیک بستنی پرطرفدار جهان می‌پردازیم و از باقی آن‌ها نیز نام می‌بریم:

1- کیک بستنی وانیلی

29%، مقام اول از نظر میران مصرف

کیک بستنی وانیلی

کیک بستنی وانیلی

 

 

2- کیک بستنی شکلاتی

8.9% سهم مصرف کیک بستنی دنیا

کیک بستنی شکلاتی

کیک بستنی شکلاتی

 

 

3- کیک بستنی گردویی (َکره‌ای)

5.3%  سهم مصرف کیک بستنی دنیا

کیک بستنی گردویی (کره ای)

کیک بستنی گردویی (کره ای)

 

 

4- کیک بستنی توت فرنگی

5.3%  سهم مصرف کیک بستنی دنیا

کیک بستنی توت فرنگی

کیک بستنی توت فرنگی

 

 

5- کیک بستنی ناپلی

منسوب به شهر ناپل ایتالیا با 4.2%  سهم مصرف کیک بستنی دنیا

کیک بستنی ناپلی

کیک بستنی ناپلی

 

باقی موارد به شرح زیر می‌باشند:

(تراشه شکلاتی 3.9%)- (وانیلی فرانسوی 3.8%)- (کرم – بیسکویت 3.6%)- (وانیلی توپی2.6%)- (آجیل و بادام سوخته 1.7%)- (گیلاسی 1.6%)- (بادام شکلاتی 1.3%)- (قهوه 1.6%)- (Rocky road 1.5%) – (شکلاتی ختمی- “مارشمالو” 1.3%) – (باقی انواع کیک بستنی‌ها 23.7%)

 منبع: (International Ice Cream Association, 888 16th St., Washington, D.C.)

 

بزرگترین کیک بستنی جهان

بزرگترین کیک بستنی جهان در سال 2011 در میدان “Yonge-Dundas  شهر تورنتو واقع در کشور کانادا، به طول 4.46 – عرض 4.6 و ارتفاع 1 متر ساخته شد و وزن آن  برابر با 10.13 تن بود! و از قطعات وانیلی، گردویی و انواع دیگری از کیک بستنی تشکیل شده بود.

 

بزرگ ترین کیک بستنی جهان

بزرگ ترین کیک بستنی جهان

 

در پایان مقاله خبر خوب این که به زودی تیم “کیک ساز” با کیک بستنی اختصاصی “کیک ساز” درخدمت شما خواهد بود و ذایقه‌تان را شیرین‌تر خواهد کرد! به امید دیدار!

درباره نادر اتابکی

نمی‌دانم چرا یاد شعری از "سهراب سپهری" افتادم که در آن اصطلاح "جشن خطوط" را به کار برده است... امیدوارم با درج مطالبی شیرین در سایت وزین "کیک‌ساز" برایتان "جشن خطوط" برپا کنیم...!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *