Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34
روز ولنتاین

چهاردهم فوریه هر سال، در ایالات متحده و بسیاری از کشورها، روزی به نام روز ولنتاین نام گذاری شده است. در این روز شکلات و هدایایی بین کسانی که همدیگر را دوست دارند رد و بدل می شود. اما این شخص پر رمزو راز کیست و این سنت ها از کجا ریشه می گیرند؟ تاریخچه این تعطیلات قدیمی را از آداب و رسم کهن رومی می توانید کشف کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

افسانه ولنتاین

تاریخچه روز ولنتاین و داستان حامیان آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. ما می دانیم که فوریه از مدت ها پیش به عنوان ماه عشاق جشن گرفته می شود. روز ولنتاین نیز شامل بقایا و شمایلی از سنت های کهن رومی و مسیحی است. اما ولنتاین مقدس چه کسی بوده است و چگونه با آداب و رسوم کهن ارتباط برقرار کرده است؟

آیا می دانستید که:

تقریبا 150 میلیون کارت روز ولنتاین سالانه رد و بدل می شود و روز ولنتاین را بعد از کریسمس به دومین تعطیلاتی تبدیل می کند که در آن کارت های تبریک برای دیگران ارسال می شود.

بر اساس افسانه ای، ولنتاین کشیشی بوده است که در قرن سوم در روم خدمت می کرده است. زمانی که امپراطور کلادیوس II،  فکر می کرد که سربازان مجرد، بهتر از سربازان زن و بچه دار به کارها رسیدگی می کنند، بنابراین ازدواج را برای مردان جوان غیرقانونی اعلام کرد. ولنتاین، متوجه این بی عدالتی شد و با کلادیوس مخالفت کرد و شروع به خواندن صیغه محرمیت و ثبت ازدواج به صورت مخفیانه کرد. زمانی که اقدامات او آشکار شدند، کلادیوس فرمان داد تا او را بکشند.

دیگر داستان ها روایت می کنند که ولنتاین شاید تنها به دلیل تلاش برای کمک به مسیحی ها کشته شده است تا آن ها از زندان های روم فرار کنند، چرا که در آن جا دچار آزار و شکنجه می شدند. بر اساس افسانه ای دیگر، ولنتاینِ زندانی شده بعد از اینکه عاشق یک دختر جوان شد، یک حال و احوالپرسی نوشتاری را برای او ارسال کرد – می گویند او دختر هم بندش بوده است – که در طول دوران اسارت به ملاقات او می آمده است. پیش از مرگش گفته شده که به قول معروف او نامه ای با امضای «از طرف ولنتاین» برای او می فرستاده است که اصطلاحی است که هنوز نیز استفاده می شود. اگر چه که حقیقت پشت افسانه های ولنتاین کمی تلخ است، اما همه داستان ها و روایات، شخصیت او را دلسوز، بشردوست و از همه مهمتر رومانتیک توصیف کرده اند. در قرون وسطی، به لطف اعتبارش، ولنتاین به یکی از افراد مقدس در انگلستان و در فرانسه تبدیل شده است.

روز ولنتاین
ولنتاین؛ روز رومانتیک و عاشقانه

Lupercalia در ظهور اولیه مسیحیت زنده ماند اما در اواخر قرن پنجم – چرا که غیرمسیحی بود – زمانی که پاپ گالیوس روز 14 ام فوریه را روز ولنتاین اعلام کرد؛ دیگر به عنوان یک متمرد شناخته شد. اما خیلی از این موضوع نگذشته بود که آن روز به عشق ربط داده شد. در طول قرون وسطی، مردم فرانسه و انگلستان معتقد بودند که چهاردهم فوریه شروع فصل جفت گیری پرنده ها است، که این نیز باعث می شد که روز ولنتاین روزی رومانتیک باشد.

از قرن وسطی روز ولنتاین کاملا شناخته شده و معروف شده است، اما نوشته ولنتاین تا بعد از سال 1400 دیگر دیده نشد. آن ولنتاین قدیمی هنوز نیز موجودیت دارد و شعری است که در سال 1415 توسط چارلز، دوک اورلئان برای همسرش نوشته شده آن هم زمانی که در زندان برج لندن زندانی بود و در نبرد Agincourt  دوران اسارتش را تحمل می کرد و چند سال بعد، این اعتقاد جا افتاد که شاه هنری پنجم یک نویسنده به نام جان لیدجیت استخدام کرد تا یادداشتی را برای ولنتاین برای کاترین والیوس بنویسد.

آداب و رسوم رایج روز ولنتاین

علاوه بر ایالات متحده، روز ولنتاین در کانادا، مکزیک، انگلستان، فرانسه و استرالیا است. در بریتانیای بزرگ، از قرن هفدهم روز ولنتاین را جشن می گرفتند. در اواسط قرن هجدهم، متداول شد که دوستان و عشاق در تمام طبقات اجتماع هدایایی کوچک و یا دست نوشته هایی را از سر محبت به هم تقدیم کنند.به همین دلیل 1900 کارت چاپ شده جایگزین نامه های نوشته شده شد؛ چرا که در تکنولوژی چاپ نیز بهبود و پیشرفتی صورت گرفته بود. کارت های آماده، راه آسانی بودند تا مردم توسط آن ها احساسات عاشقانه خود را بروز دهند. نرخ های ارزان تر پُست نیز باعث شدند که آداب و رسوم روز ولنتاین افزایش یابند.

آمریکایی ها نیز در اوایل سال 1700 شروع به تبادل ولنتاین های دست ساز کردند. در  سال1840، استر ای هولند که از او به نام مادر ولنتاین یاد می شود، چیزهای خلاقانه ای همانند توری و قیطان، ربان و تصاویری رنگارنگ را درست کرد که از آن ها به نام «اسکارپ» یاد می شود.

امروزه بر اساس آمار انجمن کارت های مناسبتی،  هرساله 1 بیلیون کارت روز ولنتاین ارسال می شود و ولنتاین را به دومین تعطیلاتی تبدیل کرده است که در آن مردم کارت هایی برای هم ارسال می کنند (2.6 بیلیون کارت برای کریسمس ارسال می شود). در پایان بد نیست بدانید که زنان حدود 85 درصد از خریدهای ولنتاین را به خود اختصاص می دهند.

 

درباره مشکات

گرافیست و نویسنده سایت و نشریات. علاقه خاصی به وردپرس دارم. به دنبال ایده های جدید و جذاب در کارم هستم. معتقدم زمان گران مایه ترین سرمایه هست و برای همین سعی می کنم مطالب مفید و ناب برای کاربران آماده کنم.

1 پاسخ به ولنتاین؛ روز رومانتیک و عاشقانه
  1. سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون 1 ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *