Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

همراه شما هستمین با قسمت دوم و پایانی «10 راز شاد کردن فرزندان که والدین باید بدانند». در این نوشته گام های پنجم تا دهم هنوان خواهد شد.

هوش هیجانی

گام پنجم: آموزش هوش هیجانی

هوش هیجانی یک مهارت است، نه یک صفت ذاتی. فکر کردن کودکان که «به طور طبیعی» تنها در جهت فهمیدن احساسات خودشان می باشد آنها را موفق نمی سازد.

مولی: من خیلی خیلی خیلی از شما ناراحتم.

من: تو از من ناراحتی. خیلی از من ناراحتی. در موردش با من صحبت کن. آیا تو بخاطر اینکه من اجازه نمی دهم که درست همین الآن، زمان بازی داشته احساس ناامیدی هم می کنی؟

مولی: بله!! من می خواهم که درست همین حالا زمان بازی داشته باشم.

من: تو ناراحت به نظر می رسی. (روی دامان من خم می شود، مولی کمی گریه می کند و سرش را روی شانه ام می گذارد.)

در مورد کودکان، به آنها کمک کنید تا تشخیص دهند که چه احساسی دارند و اجازه دهید که بدانند کدام احساسشان خوب است. (حتی اگر رفتار بدی نباشد).

گام ششم: عادات شادی را شکل دهید

ما در مرحله 6 هستیم و ممکن است فکر کنید که روش ها سخت و پیچیده هستند؛ اما هنگامی که عادات شکل می گیرند، عمل به عادت ها آسان خواهد بود.

چگونه به کودکان کمک کنیم که عادات شادی را پایدار سازند؟

حذف محرک: از حواس پرتی و وسوسه ها دوری کنید.

او را مردمی کنید: اهدافی را برای افزایش حمایت و فشار اجتماعی ایجاد کنید.

یک هدف در یک زمان: اهداف زیادی و بیش از حد باعث از بین رفتن اراده و دستپاچگی مخصوصا در کودکان می شود. قبل از اضافه کردن یک عادت دیگر، یک عادت را محکم کنید.

بر آن مداومت کرده و بمانید: انتظار نداشته باشید که بلافاصله تکمیل شود. زمان می برد. دوباره برگشته و به حالت اول در خواهد آمد. این طبیعی است. قوی باشید.

اتاق منظم

گام هفتم: آموزش نظم و ادب

خودشناسی در کودکان بیشتر از هوش و استعداد یا چیزهای دیگر، موفقیت های آینده آن ها را رقم خواهد زد.

بله، این دوباره همان آزمون تلخ مشهور است. بچه هائی که بهتر جلوی وسوسه شدن را گرفتند، سال های بعد به زندگی بسیار بهتر و شادتر رسیدند.

انضباط و تادیب نفس، یادگیری و پردازش اطلاعات را سرعت می بخشد. به علاوه، بچه های انعطاف پذیر بهتر با ناامیدی و استرس روبرو می شوند و تمایل بیشتری نسبت به مسئولیت اجتماعی دارند. به عبارت دیگر، انضباط شخصی، تنها منجر به موفقیت در مدرسه و به خوبی نشستن سر میز شام نمی شود بلکه باعث خوشبختی بیشتر، دوستان بیشتر و افزایش مشارکت اجتماعی خواهد شد.

یکی از راه های انجام این کار این است که وسوسه را از بین ببرید از لحاظ فیزیکی مورد وسوسه انگیز را بپوشانید. زمانی که جایزه پوشیده شده بود، 75 درصد کودکان در یک مطالعه، قادر به صبر کردن پانزده دقیقه تمام برای دریافت پاداش دوم بودند؛ تا زمانی که جایزه قابل مشاهد بود هیچ کدام از کودکان قادر به صبر کردن این مدت زمان نبودند.

گام هشتم: زمان بازی بیشتر

ما این روزها درباره تمرکز و تفکر زیاد مطالعه می کنیم. هر دوی آن ها ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند. در حال حاضر بیشتر کودکان، زمانی که بازی می کنند – با بهره گیری کامل از زمان حاضر –  تمرکز ذهن را تمرین می کنند. اما امروزه کودکان زمان کمتری را صرف بازی در داخل و خارج خانه می کنند در طی دو دهه گذشته، کودکان هشت ساعت بازی آزاد، بدون ساختار و خود به خودی هفتگی را از دست داده اند.

تنها زمان بازی نیست که از بین می رود. این برای کمک به رشد و یادگیری کودکان ضروری است.

محققان بر این باورند که این کاهش چشمگیر در زمان بازی بدون ساختار، بخشی از علت کاهش پیشرفت های شناختی و عاطفی کودکان است؛ علاوه بر کمک به بچه ها برای کنترل خودمختاری، و یادگیری بازی با استعداد و بدون ساختار (چه همراه بزرگترها و چه بدون آن ها) باعث پیشرفت و رشد سلامت فکری، جسمی و اجتماعی و رفاه عاطفی آنها می شود. بازی بدون ساختار کمک می کند تا کودکان یاد بگیرند که چگونه برای بحث و مذاکره، حل اختلافات، تنظیم احساسات و رفتار و صحبت کردن با خودشان به صورت گروهی کار کنند.

گام نهم: محیط اطراف آنها را شاد کنید

شاید نخواهیم بپذیریم، اما همه ما خیلی تحت تاثیر محیط پیرامونمان هستیم، اغلب بیش از آنچه تصور می کنیم. یک راه ساده برای کنترل محیط اطراف کودک و این که تلاش های حساب شده شما حداکثر تاثیر را بگذارد چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که رابطه قوی بین شادی و ندیدن تلویزیون برقرار است. جامعه شناسان نشان می دهند که افراد شادتر به میزان قابل توجهی تماشای تلویزیون کمتری نسبت به افراد ناراضی دارند. ما نمی دانیم که آیا تلویزیون باعث ناراحتی مردم می شود یا این که در حال حاضر مردم ناراضی تلویزیون بیشتری تماشا می کنند. اما ما می دانیم که فعالیت های زیادی وجود دارد که به بچه های ما کمک می کند تا افراد شاد و معتدلی شوند. اگر کودکانمان تلویزیون تماشا کنند، نمی توانند کارهایی را انجام دهند که می تواند سرانجام و در بلند مدت آن ها را شاد کند.

 

گام دهم: شام خوردن با همدیگر

گاهی اوقات، علم آن چیزهایی را که پدربزرگ و مادربزرگ های ما می دانستند، تایید می کند. بله، اهمیت شام خانوادگی. این سنت ساده به ایجاد کودکان بهتر کمک می کند و همچنین آنها را شادتر می سازد.

مطالعات نشان می دهد که بچه هایی که به طور منظم شام را با خانواده های خود می خورند از نظر احساسی پایداری بیشتری دارند و کمتر احتمال دارد که از مواد مخدر و الکل استفاده کنند. آنها نمرات بهتری کسب می کنند. علائم افسردگی کمتری دارند، به ویژه در میان دختران نوجوان. و کمتر احتمال دارد که چاق شوند یا اختلال خوردن داشته باشند. شام خانوادگی حتی در مرحله ای که آماده مدرسه رفتن می شوند موجب پیشی گرفتن در خواندن می شود. و این دورهمی ها حتی پس از تحقیقات محققان درمورد کنترل ارتباطات خانوادگی، برگزار می شود.

 جمع بندی

در این نوشته به 10 گام برای رسیدن به شادی و تربیت کودکان اشاره کردیم؛ این 10 گام عبارتند از:

  1. شاد باشید.
  2. برای ایجاد ارتباط به آنها آموزش دهید.
  3. انتظار تلاش داشته باشید، نه نتیجه.
  4. آموزش خوش بینی.
  5. آموزش هوش هیجانی.
  6. شکل دهی عادات شادی.
  7. آموزش انضباط و خودشناسی.
  8. زمان بیشتر برای بازی.
  9. محیط اطراف آنها را شاد کنید.
  10. با هم شام بخورید.

 

هارولد ب. لی: مهم ترین کاری که من و شما همیشه انجام خواهیم داد، درون دیوارهای منزل خودمان است.

شاد باشید!

درباره مشکات

گرافیست و نویسنده سایت و نشریات. علاقه خاصی به وردپرس دارم. به دنبال ایده های جدید و جذاب در کارم هستم. معتقدم زمان گران مایه ترین سرمایه هست و برای همین سعی می کنم مطالب مفید و ناب برای کاربران آماده کنم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *