Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

وقتی از والدین کودکان و نوجوانان پرسیده می شود که چه چیزی برای فرزندان خود می خواهند؟ معمولا رایج ترین پاسخ آن ها این است: «شادی و خوشحالی فرزندانمان را می خواهیم.» اما شاید برخی از آنان ندانند که دقیقا با انجام چه کارها و رفتارهایی می توانند برای فرزندان خود شادی و نشاط به ارمغان بیاورند! ما در این نوشته چند راهکار ساده و در عین حال مهم را به شما خواهیم گفت تا با انجام آن ها بتوانید فرزندانتان را شاداب کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

رفاه فرزندان برای پدر و مادر مهمتر از هر چیزی است. این رفاه می تواند شامل هر چیزی از جمله بهداشت جسمی و روانی و امکانات رفاهی برای زندگی باشد. حدود دو سوم از بزرگسالان نگران این رفاه هستند. البته میزان این نگرانی نسبت به جنسیت، سطح درآمد، دین و فرهنگ، قومیت و ویژگی های جغرافیایی و سیاسی متغیر می باشد.

در حال حاضر راهکارهای زیادی برای تربیت «بچه های باهوش» و «بچه های موفق» وجود دارد؛ اما نکته ای در این بین وجود دارد و آن این که چگونه تعادل بین آنچه کودکان می خواهند (خوشحال می شوند) و آنچه برای کودکان بهتر است (ممکن است باعث خوشحالی آنان نشود) برقرار شود؟

احتمال بیشتری وجود دارد که بچه های شادتر در آینده بزرگسالانی موفق تر شوند.

ذدر این جهان پهناور«شادی» یک مزیت فوق العاده است که بر عملکرد آدمی تاثیر بسزایی می گذارد. به طور متوسط افراد شاد موفق تر از افراد ناراحت و غمگین هستند. آن ها عملکرد بهتری در زندگی و کار خود دارند. در نتیجه مشاغل بهتر و معتبرتری را کسب می کنند که خود منتج به کسب درآمد بیشتر و رضایت بیش از پیش آن ها از زندگی می شود. حتی این دسته از افراد در ازدواج و زندگی مشترک خود موفق  تر خواهند بود.

بنابراین به راه کارهای علمی برای کسب نشاط و موفقیت توجه کنید! چه چیزی می تواند فرزندانتان را شاد کند؟

1- گام اول: خوشحال باشید.

اولین مرحله از شاد کردن کودکان ممکن است عجیب و غریب و حتی کمی خودخواهانه بنظر برسد. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چگونه شادی شما بر روی شادی و موفقیت فرزندانتان تاثیر می گذارد؟

بر اساس نتایج تحقیقات گسترده ای که انجام شده است، ارتباط قابل توجهی بین مادرانی که احساس افسردگی می کنند و پیامدهای منفی که برای فرزندانشان ایجاد می شود، مانند رفتارهای پرخاشگرانه و دگیر مسائل اخلاقی منفی، وجود دارد. همچنین بر اساس مطالعات انجام شده، از نظر آماری والدین شاد بیشتر دوست دارند که فرزندانی شاد داشته باشند. نکته جالب اینجا است که در این تحقیقات هیچ مولفه ژنتیکی موثر یافت نشد.

بنابراین اولین قدم برای رسیدن به شادی توسط شما چیست؟

شاید اولین قدم را بتوان ارتباطات اجتماعی با اقوام و فامیل دانست. مثلا بهتر است حداقل یک بار در هفته وقت بگذارید و به دیدار اقوام یا آشنایان بروید و از هم صحبتی و مصاحفه با آن ها لذت ببرید. یا در تعطیلات پایان هفته با دوستان خود به گردش بروید ولذت ببرید.

شاید جالب باشد بدانید که دانشمندان علوم اعصاب معتقدند که گوش دادن به لبخند یا خنده دیگران باعث بازتاب نورونی در ناحیه ای از مغز که حس شنوایی را ایجاد می کند می شود. این امر سبب می شود که شنونده احساس کند در واقع خودش لبخند می زند. پس اگر به هر دلیلی خودتان فرد نه چندان شادی نیستید از مصاحبت با افراد شاد که همیشه لبخند بر لب دارند غافل نشوید.

2- گام دوم: به فرزندانتان روابط اجتماعی را آموزش دهید

هیچ کس نمی تواند انکار کند که سهم آموزش در برقراری روابط اجتماعی صحیح و البته موثر بسیار پر رنگ است. اما با این حال چه تعداد از والدین وقت صرف می کنند تا به فرزندانشان آموزش های لازم در این زمینه را دهند؟

آموزش روابط اجتماعی صحیح به کودکان چندان سخت نیست. مثلا می توانید این کار را با آموش مسائل جزئی و کوچک مانند تشویق کودکان برای ارتباط با هم نوعان خود و کمک به آن ها، شروع کنید. این کار نه تنها مهارت های ضروری سالم زیستن را در فرزندان شما ایجاد و تقویت می کند؛ بلکه باعث ایجاد شادی و نشاط واقعی در طولانی مدت می شود.

3- گام سوم: انتظار بی جا نداشته باشید!

برخی از والدین به سبب حساسیت بالا و نگرانی بیش از حد، انتظار دارند فرزندانشان در همان سنین کودکی و نوحوانی یک شخصیت کمالگرا داشته باشد. این تفکر اشتباه باعث ایجاد فشار روانی در فرزند شما می شود. در نتیجه ممکن است در فرزند شما اختلالات و مشکلاتی نظیر کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و حتی گرایش به مواد مخدر ایجاد شود.

بر اساس تحقیقات محققین، تحسین و ارزش قائل شدن افراد نسبت به سعی و تلاشی که کرده اند، توانایی ذاتی نیست؛ بلکه یک قابلیت اکتسابی است که باید کسب کرد. طی تحقیقات صورت گرفته بر روی عده ای از کودکان، اغلب کودکان تمایل به انتخاب و حل پازل های ساده را دارند؛ چرا که آنان دوست ندارند ریسک کنند و با مرتکب شدن اشتباهی حالت “باهوشی” خود را از دست بدهند. اما از سوی دیگر بیش از 90 درصد کودکان رشد یافته از نظر ذهنی یپ پازل سخت را انتخاب کردند. شاید علت این رفتار کودکان برای شما جای سوال ایجاد کرده باشد. برای روشن تر شدن ماجرا باید گفت: وقتی والدین کودکان را برای سعی و تلاشی که می کنند تحسین می کنند، آن ها نیز می خواهند در این روند(پیشرفت) شرکت کنند و پیشی بگیرند.

4- گام چهارم: خوش بینی را یاد دهید

آیا می خواهید از برخورد با نوجوانان خشن بپرهیزید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس در دوران قبل ار نوجوانی به آن ها یاد دهید به افق های روشن بنگرند و خوش بین باشند. اگر نوجوانان را تنها بگذاریم و به آن ها یاد ندهیم که چکونه فکر کنند و تفسیری صحیح از جهان بینی نداشته باشند، احتمال زیاد در دوران نوجوانی دچار افسردگی خواهند شد.

کریستین کارتر (نویسنده): خوش بینی بسیار نزدیک به خوشحالی و خرسندی است؛ به طوری که عملا آن دو را یکی می توان فرض کرد.

برخی از ویژگی های کودکان و نوجوانان خوش بین:

  • در تحصیلات و ورزش بیشتر موفق هستند.
  • در کار و ازدواج رضایت بیشتری نسبت به سایرین دارند.
  • طول عمر بیشتری دارند.
  • از نظر سلامت روانی جایگاه خوبی دارند و احتمال ابتلا به افسردگی در آن ها کمتر است.

5- گام پنجم: آموزش هوش هیجانی

هوش هیجانی یک مهارت است، نه یک صفت ذاتی. فکر کردن کودکان که «به طور طبیعی» تنها در جهت فهمیدن احساسات خودشان می باشد (این بخش از آن ها را رها کنید) آن ها را موفق نمی سازد. در این جا، زمانی که آنها در حال مبارزه با خشم و نا امیدی هستند، اولین گام ساده، «همکاری، برچسب گذاری و تایید کردن» است.

مولی: من خیلی خیلی خیلی از شما ناراحتم.

من: تو از من ناراحتی. خیلی از من ناراحتی. در موردش با من صحبت کن. آیا تو بخاطر اینکه من اجازه نمی دهم که درست همین الآن، زمان بازی داشته احساس ناامیدی هم می کنی؟

مولی: بله!! من می خواهم که درست همین حالا زمان بازی داشته باشم.

من: تو ناراحت به نظر می رسی. (روی دامان من خم می شود، مولی کمی گریه می کند و سرش را روی شانه ام می گذارد.)

در مورد کودکان، به آنها کمک کنید تا تشخیص دهند که چه احساسی دارند و اجازه دهید که بدانند کدام احساسشان خوب است. (حتی اگر رفتار بدی نباشد).

تا اینجا با پنج گام خوشحال کردن فرزندان آشنا شدید. این پنج گام عبارتند از: خوشحال بودن، آموزش روابط اجتماعی به فرزندان، نداشتن توقع بی جا از آن ها و آموزش خوش بینی وهوش هیجانی. در بخش پایانی نوشته 5 نکته باقی مانده ارائه می گردد. شاد باشید!

درباره مشکات

گرافیست و نویسنده سایت و نشریات. علاقه خاصی به وردپرس دارم. به دنبال ایده های جدید و جذاب در کارم هستم. معتقدم زمان گران مایه ترین سرمایه هست و برای همین سعی می کنم مطالب مفید و ناب برای کاربران آماده کنم.

1 پاسخ به 10 راز شاد کردن فرزندان که والدین باید بدانند (1)

[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *