Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

شاید بد نباشد از چند و چون آداب و رسوم جشن تولد در کشورها و فرهنگ‌های متفاوت نیز اطلاعاتی داشته باشیم. بسیاری از  آداب و رسوم جشن تولد، در کشورهای مختلف دنیا یک‌سان است اما برخی از این رسوم با یک‌دیگر تفاوت دارند و در برخی موارد نیز بسیار جالب یا عجیب هستند.

آداب و رسوم مراسم تولد در نقاط مختلف دنیا

سعی کرده‌ایم که در این مقاله به معرفی جشن تولد کشورهایی بپردازیم که نکات جالب‌تر یا متفاوت‌تری با رسوم دیگر کشورها دارند، به این منظور برای شما آداب و رسوم جشن تولد در  کشورهای متفاوت و از 5 قاره‌ی مختلف جهان را برگزیده‌ایم. با “کیک ساز” همراه باشید.

 

جشن تولد آلمانی ها

طبق آداب و رسوم جشن تولد در آلمان، اگر  شخصی که سال‌گرد تولد اوست یک کودک باشد در  سال‌روز تولدش هیچ کار و وظیفه‌ای به او محول نمی‌شود و حتی انجام دادن کارهای روزمرّه‌اش را نیز از او نمی‌خواهند.

جالب است بدانید که طبق سنت خانواده‌های آلمانی، تمامی اعضای خانواده صبح روزِ تولد، هنگام طلوع آفتاب از خواب بیدار شده و به تعداد سن آن عضو خانواده که برایش جشن تولد گرفته می‌شود شمع روشن می‌کنند و جالب‌تر این که این شمع‌ها طوری انتخاب می‌شوند که تمام روز روشن بمانند . تنها پس از صرف شام است که صاحب جشن، شمع‌ها را فوت می‌کند!

طبق اعتقادات آلمانی‌ها اگر شخص بتواند در روز تولدش همه‌ی شمع‌های روشن کیک تولدش را با یک بار فوت کردن خاموش کند حتماً به آرزوهایش خواهد رسید! بعد از فوت کردن شمع‌ها نوبت به باز کردن بسته‌ی هدایایی می‌رسد که دوستان و فامیل به مناسبت جشن تولد برای فرد تهیه کرده‌اند.

یکی از آداب و رسوم جالب جشن تولد آلمانی‌ها این است که اگر  کسی که سال‌روز تولد اوست، پسری 30 ساله  و مجرد باشد، دوستانش او را به زور و با شوخی و تفریح به ساختمان شهرداری شهر برده و او را وادار می‌کنند که پلکان شهرداری شهر را جارو کند!  پس از جارو کردن پلکان شهرداری، دوستان آن شخص مجدداً  درمسیر پلکان‌های ساختمان شهرداری آشغال می‌ریزند تا فرد مذکور دوباره آن‌ها را جارو کند! این عمل ادامه می‌یابد تا زمانی که تمامی دخترانی که در اطراف بنای شهرداری هستند این شخص مجرد را در حال جارو کردن محوطه‌ی شهرداری ببینند!!!

 

جشن تولد در استرالیا

 

 

 

در استرالیا  جشن‌های تولد عموماً در ماه‌هایی از زمستان که هوا زیاد سرد نباشد، همراه با پختن و خوردن کباب در فضای آزاد برگزار می‌شود.

در روز برگزاری جشن تولد، هم‌چنین برای کودکان یک کیک رنگی و کوچک به نام   “Fairy Breadتهیه می‌گردد.

در استرالیا یکی از آداب و رسوم جشن تولد هدیه دادن کلید (نمادی از کلید منزل) است که به عنوان نشانه‌‌ و نماد بلوغ و رشید شدن شخصی که هدیه را دریافت می‌کند به حساب می‌آید!

 

رسوم جشن تولد اهالی اکوادور

 

 

در اکوادور جشن تولد 15 سالگی دختران، باشکوه‌تر از دیگر جشن تولدها برگزار می‌شود و برای اولین بار دختر مذکور کفش پاشنه‌بلند پوشیده و در معیّت 14 نفر از پسران فامیل با پدر خود والس(نوعی رقص و ریتم موسیقی) می‌رقصد!

 

در انگلیس در روز تولدتان به هوا پرتاب می شوید!

ارسال کارت تبریک تولد توسط انگلیسی‌ها و از بیش از 100 سال قبل به عنوان یک رسم مطلوب جای خود را در برخی جوامع باز کرده است.

در انگلستان برای این که فردی که جشن تولد اوست در زندگی شانس بیاورد، توسط دوستانش سه بار به هوا پرتاب می‌شود!

کیک جشن تولد در انگلستان گاهی تحت عنوان کیک فال آماده می‌شود که در درون آن سکه‌های پول جاسازی می‌گردد. انگلیسی‌ها اعتقاد دارند که این نوع کیک تولد، یعنی کیک فال، برای فرد مذکور خوشبختی به همراه می‌آورد!

(در ضمن در برخی از کشورهای اروپایی کودکان اجازه دارند که در روز تولدشان لباس فرم مدرسه را نپوشیده و با لباس‌های شیک شخصی خود به مدرسه بروند، در چنین روزهایی معلمان و هم‌کلاسی‌ها نیز هدایایی مثل قلم، پاک‌کن و نظایر آن را به فرد مذکور هدیه می‌دهند!)

 

جشن تولد برزیلی ها

 

یکی از آداب و رسوم جشن تولد در برزیل هدیه دادن شیرینی‌ و کیک‌هایی به شکل میوه‌جات مختلف به کودکان است که نماد و علامت زندگی سالم محسوب می‌شود. تزئینات جشن تولد در برزیل اغلب شامل آویختن پرچم‌های مورد استفاده در کارناوال‌ها در سراسر منزل و نیز استفاده از  تزییناتی متشکل از گل‌های رنگی و براق کاغذی است.

از آداب و رسوم عجیب جشن تولد در برزیل کشیدن گوش کسی است که برای او جشن تولد گرفته‌اند!!! خود فرد نیز به شکرانه‌ی سلامت و زنده بودنش به تعداد سال‌های عمر خود گوش‌هایش را می‌کشد! بد نیست بدانید که در برزیل پهن بودن لاله‌ی گوش نشانه‌ی بزرگی و رشید شدن است!

عجیب‌تر این‌جاست که رسم کشیدن گوش، در جشن تولدهای کشور ایتالیا نیز وجود دارد!

 

جشن تولد در بلغارستان

معمولاً در بلغارستان  برای اشخاصی که نام آن‌ها با نام اشخاص تاریخی بلغارستان یا با اسامی مندرج در انجیل ارتباط دارد جشن تولد باشکوه‌تری برگزار می‌شود!

 

جشن تولد دانمارک

در دانمارک هدایای تولد کودک از شب قبل و در حالی که او در خواب است در اطراف اتاقش گذاشته می‌شود. هم‌چنین در تمام روز تولد یک پرچم بزرگ از پنجره‌ی اتاق کودک به سمت خیابان به اهتزاز درمی‌آید!

 

جشن تولد چینی

از جالب‌ترین آداب و رسوم جشن تولد در چین، جمع شدن افراد خانواده و فامیل در نخستین سال‌روز تولد کودک بر گرد اوست که طی آن کودک را در میان سکه‌های پول خرد، کتاب و عروسکی به شکل اطفال کوچک قرار داده و منتظر می‌مانند تا ببینند کودک به کدام یک از آن‌ها اشاره می‌کند، چینی‌ها معتقدند که اگر کودک به سکه‌ها اشاره کرد ثروتمند، اگر به کتاب اشاره کرد آموزگار و اهل اندیشه و اگر به ‌عروسک اشاره کرد صاحب فرزندان زیاد خواهد شد!

هم‌چنین خوب است بدانیم که چینی‌ها معمولاً به کسی ساعت هدیه نمی‌دهند زیرا کلمه‌ی ساعت در زبان چینی دارای معنای مرگ نیز هست! چینی‌ها در جشن‌های خود و از جمله در جشن تولد به نشانه‌ی آرزوی عمر دراز برای صاحب روز تولد رشته‌فرنگی می‌پزند! و یا غذاهایی که در آن رشته‌فرنگی باشد تدارک می‌بینند!

چینی‌ها به قدرت محافظت ببر اعتقاد دارند و به همین خاطر ترجیح می‌دهند اکثر هدیه‌هایشان را با نماد ببر و یا سایر نمادهای مشابهِ این‌چنینی تزیین کنند.

از دیگر آداب و رسوم جشن تولد در چین، هدیه دادن تخم‌مرغ‌های رنگی به کودکی است که تولدش گرامی داشته شده است، اما شاید جالب‌ترین نکته در آداب و رسوم جشن تولد در چین گرامی شمردن و یادآوری کردن روز تولد فرد به مدت 30 روز باشد!!!

 

 

جشن زادروز در کشور ژاپن

در ژاپن جشن تولد 3 سالگی و 5 سالگی دختربچه‌ها و جشن تولد 5 سالگی پسربچه‌ها با مراسمی خاص برگزار می‌شود. خانواده‌ها خصوصاً در چنین مقاطع زمانی، به معابد رفته و جهت سلامتی و  عمر طولانی فرزندانشان دعا می‌کنند.

 

 

 

کانادایی ها و جشن تولد

در جشن تولد کودکان در کشور کانادا، اطراف کیک تولد با انواع شکلات و شیرینی‌های متفاوت  و در برخی موارد شیرینی‌های خانگی پوشانده شده و درون یکی از این شیرینی‌ها سکه‌ای بسته‌بندی شده پنهان می‌شود. هر کس که به طور اتفاقی آن سکه را در شیرینی خود یافت در تمام طول مدت جشن تولد، تعیین‌کننده‌ی بازی‌های جشن تولد و موارد مشابه می‌گردد!

 

جشن تولد مصریان

مصریان برای کودکی که تازه متولد شده نخست در یک هفتگیِ طفل، جشنی برپا می‌کنند! آن‌ها برای جشن تولد کودکان دو کیک تولد آماده می‌نمایند یکی کیک تولد با شمع و دیگری کیک تولد بدون شمع! (متاسفانه نتوانستیم علت این امر را دریابیم)

در تزیینات جشن تولد مصریان، از کاغذهای رنگی، برای ساختن قالب گُلی به نام “زِئنا”  استفاده می‌شود. کیک تولد مصری‌ها  یک کیک تولد دارای محتویات میوه‌ای و یا فندق است که نام اصلی آن کیک ” gateaux” می‌باشد. هم‌چنین کنجد و انواع بیسکویت‌ها نیز در جشن‌های مختلف مصریان جای‌گاه خود را دارند.

(در این‌جا بد نیست در مورد آداب و رسوم جشن تولد در بین سایر کشورهای آفریقایی و اهالی بومی آن‌ها این توضیح را ذکر کنیم که در آفریقا برگزاری جشن تولد بچه‌ها بیش‌تر در قالب تشکیل گروه‌هایی از کودکان و آموختن قوانین، سرودها و رقص‌های قبیله‌ای صورت می‌پذیرد.)

 

مراسم تولد در مکزیک

جشن تولد در مکزیک شامل دو بخش اصلی است، نخست افراد خانواده و فردی که سال‌روز تولد اوست به اتفاق هم به کلیسا می‌روند و کشیش برای آن‌ها دعا می‌کند و فرد مورد نظر را تقدیس می‌نماید، سپس افراد خانواده همگی در سکوت و آرامش به خانه بازمی‌گردند و قسمت اصلی جشن تولد در خانه برگزار می‌شود. دعوت‌شدگان به جشن تولد برای فرد مذکورهمراه با دیگر هدایا، بازیچه‌ای به نام ” pinata” هدیه می‌کنند  که عروسکی به شکل حیوانات است که درونش را از شیرینی، شکلات و پول خرد پر کرده‌اند!

“Pinata” بر روی زمین قرار داده می‌شود و کودک مذکور سعی می‌کند با چشمان بسته آن را  باز کند!

اگر شخصی که جشن تولد برای او برگزار می‌شود دختر باشد، در پایان جشن با پدرش یک “والس”(نوعی رقص محلی و ریتم موسیقی خاص) اجرا می‌کند.

 

لتوانی ها و جشن تولد

 

 

 

در قسمتی از برنامه جشن تولد در کشور لتونی، فرد بر روی صندلی می‌نشیند و صندلی او به تعداد سال‌های عمرش توسط سایر افراد بلند شده و به زمین گذاشته می‌شود! هم‌چنین کیک تولد اصلی در لتونی کیکی زردرنگ به نام “Klingeris”می‌باشد.

 

ویتنام

شاید باور نکنید ولی در ویتنام روز تولد نیست که مهم شمرده می‌شود بلکه نماد سال تولد فرد اهمیت دارد و تمامی تولدها با فرارسیدن سال جدید تبریک گفته می‌شوند!!!

بزرگ‌ترین عید ویتنامی‌ها عید سال نو است که موسوم به عید“تت” می‌باشد که شباهت زیادی با عید چینی‌ها دارد. طبق اعتقاد ویتنامی‌ها سال‌گرد تولد همه‌ی افراد همان عید تت می‌باشد! نحوه‌ی تبریک تولد در ویتنام به این صورت است که  بزرگ‌ترهای خانواده و فامیل، در صبح عید “تت”، با اهدای ظروف اغلب  قرمز رنگی به نام  li xi-  Lucky Money-   می‌باشد   یک سال بزرگ‌تر شدن کوچک‌ترها را به آن‌ها را تبریک می‌گویند!

 

درباره نادر اتابکی

نمی‌دانم چرا یاد شعری از "سهراب سپهری" افتادم که در آن اصطلاح "جشن خطوط" را به کار برده است... امیدوارم با درج مطالبی شیرین در سایت وزین "کیک‌ساز" برایتان "جشن خطوط" برپا کنیم...!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *