Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

در این ایام  بسیاری از هم میهنان با پخت حلوای نذری محرم نذر خود را ادا می کنند. البته پخت حلوا مخصوص ایران نیست و در کشورهای دیگر و به خصوص خاور میانه تهیه حلوا برای مراسم مذهبی و غیر مذهبی رواج دارد. حلوای نذری محرم به مقدار زیاد و برای هیات ها و همسایگان تهیه می شود. در این نوشته سعی می کنیم به شکل کاملا آسان و کاربردی، طرز تهیه حلوای خوشمزه با آرد گندم را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه حلوای نذری محرم

حلوا یک دسر شیرین است که عطر و بوی فوق العاده ای دارد. تنوع  زیادی در طرز پخت و مواد اولیه حلوا نیز وجود دارد.  به طور معمول حلوای نذری محرم با آرد گندم تهیه می شود ولی در دیگر نقاط جهان انواع حلوا با آرد ذرت یا هر نوع آرد دیگری تهیه می شود. حلوای هویج یکی از دسرهای محبوب در هندوستان است.

مواد لازم برای تهیه حلوای نذری محرم با آرد گندم

  • آرد گندم ۱ کیلوگرم
  • روغن ۷۵۰ گرم
  • شکر ۷۵۰ گرم
  • آب ۴ لیوان
  • گلاب نصف لیوان
  • زعفران آسیاب شده نیم مثقال
  • هل آسیاب شده  نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه حلوای نذری محرم

پختن حلوای نذری محرم با آرد گندم

حرارت دادن آرد گندم در روغن برای پختن حلوا

ابتدا روغن را در یک تابه یا قابلمه بزرگ ریخته و شعله را روشن کنید تا روغن داغ شود. پیشنهاد می کنم از قابلمه استفاده کنید تا موقع ریختن شربت با مشکل مواجه نشوید.

برای تهیه حلوای نذری محرم یا هر نوع شیرینی دیگری بهتر است آرد را الک کرده و سپس استفاده کنید.

وقتی روغن داغ شد، آرد را به آن اضافه کنید و حرارت اجاق را تا حد ممکن کم کنید. روغن باید کاملا داغ باشد ولی دود نکند.

آرد و روغن را با یک کفگیر چوبی مرتب هم بزنید تا رنگ آرد طلایی شود و به طور کامل آرد سرخ شود. همه خوشمزگی حلوا مربوط به خوب سرخ شدن آرد است.

آرد را مرتب هم بزنید تا نسوزد. وقتی آرد به قهوه های و خرمایی تغییر رنگ داد و به روغن افتاد زمانی است که کار سرخ کردن آرد به اتمام رسیده است. شعله را خاموش کرده و شربت را تهیه کنید.

در ظرف دیگری همه 750 گرم شکر را با آب حرارت می دهیم تا کمی غلیظ شده و شربت شود.

حلوای نذری ایام مذهبی با آرد گندم

غلظت مناسب برای حلوا با آرد گندم

مرحل پخت نهایی حلوای آرد گندم

گلاب و زعفران ساییده را به شربت شکر اضافه کرده و هم بزنید. زیر شعله را خاموش کنید.

شربت آماده شده را به آرد سرخ شده افزوده و به سرعت هم بزنید تا گلوله نشود. این شربت خیلی سریع جذب آرد می شود.

غلظت حلوا بسیار متنوع بوده و کاملا سلیقه ای است. برخی حلوای نذری ماه محرم را کمی سفت تر بر می دارند و برخی حلوای نرم تر را بیشتر می پسندند. اگر غلظت حلوا زیاد بود با کمی حرارت دادن آرد جمع خواهد شد.

نکته: بعد از افزودن شربت نباید آرد را زیاد حرارت دهید این کار موجب خشک شدن بیش از حد حلوا می شود.

توجه: هنگام افزودن شربت به آرد مراقب دستان خود باشید. استفاده از قابلمه برای جلوگیری از پاشیدن شربت و روغن ایده خوبی است.

تزئین حلوای نذری محرم

تزئین حلوای نذری محرم

تزئین حلوا را می توان به صورت های مختلفی انجام داد. برخی افراد حلوا را در دیس های بزرگ آماده می کنند و رویش را با خلال پسته و بادام تزئین می کنند.

استفاده از قیف و ماسوره شیرینی پزی هم ایده خوبی برای شکل دادن به حلوا است. می توان شکوفه های کوچکی را با ماسوره در قسمت کناری دیس ایجاد کرد.

تزئین حلوا به شکل شیرینی های کوچک ، هم زیبایی خاصی دارد و هم برای خوردن راحت تر است. حلوا را در قیف مخصوص ریخته و داخل کاغذهای کیک یزدی قرار دهید. به این ترتیب حلوای نذری ماه محرم شبیه شیرینی های کوچک شکل گرفته و سرو می شود.

رول کردن حلوا هم نوعی تزئین متفاوت است که می توان روی حلوا انجام داد. قبل از هر نوع تزئینی باید حلوا کاملا خنک شده باشد.

استفاده از شابلون هم برای تزئین حلوای نذری محرم و شله زرد نذری ماه محرم  بسیار رایج است. کار با این نوع شابلون بسیار راحت بوده و در همه فروشگاه های لوازم قنادی هم طرح های شابلون به فروش می رسند.

درباره معصومه فدایی

معصومه فدایی هستم فارغ التحصیل حقوق ولی عاشق کیک و شیرینی. در کیک ساز می تونم ایده های شیرینم رو به واقعیت تبدیل کنم. امیدوارم شما هم از این مطالب لذت ببرید.

4 دیدگاه در طرز تهیه حلوای نذری محرم با آرد گندم
  1. بسیار عالی. ممنون ار راهنمایی کاملتون. خیلی کاربردی بود:)

  2. مطللب مفیدی بود !
    سپاس از سایت خوب تان !

  3. سلام.پس پودر هل چیشد؟

  4. سلام برای نیم کیلو ارد چقدر شکر لازم است


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *