Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34
روز دختر در جهان

روز جهانی دختر 11 اکتبر

روز دختر در جهان در تاریخ 11 اکتبر برابر با 20 مهر هر سال برگزارمی‌شود. البته اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، روز جهانی دختر بچه ها (International Day of Girl Child). گرامی‌داشت روز دختر در جهان قدمت زیادی ندارد و از سال 2012 توسط سازمان ملل نام‌گذاری و به صورت رسمی آغاز شده است و هدف از آن ایجاد فرصت‌های بیش‌تر اجتماعی، بهبود وضعیت تغذیه و سلامت دختر خانم‌ها و رفع نابرابری‌ها  ذکر می‌شود، البته چند سال قبل از این که سازمان ملل روز دختر را رسماً تعیین و اعلام کند، برخی انجمن‌ها و فعالان اجتماعی در سراسر جهان برای اعلام رسمی چنین روزی تلاش زیادی به خرج داده بودند. سازمان ملل متحد، در وب سایت خود صفحه ای را به این موضوع تخصیص داده که در آن اهداف، سیاست ها و برنامه های خود را در خصوص این روز در آن تشریح می کند. (UN Intentional Day of Girl Child)

روز دختر در ایران

روز دختر در ایران همه ساله برابر با اول ذی‌القعده و مصادف با سالروز تولد حضرت معصومه (س) است و طی چندین مراسم‌ مختلف مذهبی – فرهنگی گرامی داشته می‌شود. روز دختر در ایران در رسانه‌های خبری و اجتماعی نیز بازتاب وسیعی می‌یابد.

روز دختر در ایران باستان

روز دختر در ایران باستان - آرتمیس بانوی جنگجوی ایرانی

تصویر دختر در ایران باستان (آرتمیس بانوی جنگجوی ایرانی)

سپندارمذ یا سپندارمذگان در ایران باستان به عنوان یادبود روز زن جشن گرفته می شده. در حقیقت، سپندارمذ، نام ایزدبانو یا الهه و نگهبان سرزمین سبز و نماد باروری است. به همبن سبب، این نام گذاری با روز مادر تناسب بیشتری دارد. این رسم، یادگاری از زمان هخامنشیان است. 5 اسفند، برابر با 24 فوریه میلادی، در تقویم پارسی ایران به عنوان روز سپندارمذگان یا روز زن نامگذاری شده. همچنین همین روز به اسفندگان نیز مشهور است. روزی که مختص به دختر باشد، در تقویم ایران باستان یافت نشد و عموما همین روز سپندارمذ به عنوان گرامیداشت روز زن، مادر و دختر جشن گرفته می شده.

روز دختر در نقاط مختلف جهان

چند کشور برای شناساندن بیش‌تر روز دختر در کشورِ خود، مراسم و گرد‌همایی‌های مختلف و متنوعی را برگزار می‌نمایند که برخی از آن‌ها از طرف سازمان ملل نیز کمک‌هایی دریافت می‌کنند. بعضی از این برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف که در سال‌های اخیر برگزار شده‌اند عبارتند از:

برگزاری کنسرت‌ موسیقی در هندوستان، گردهم‌آیی‌های و مراسم دختران استرالیایی، برنامه‌ی فوتبال دختران آفریقای جنوبی،  تئاترهای مخصوص روز  دختر در انگلستان و برگزاری کمپین‌های زبان بدن و سلامت ذهنی برای دختران

روز دختر در هندوستان

روز دختر درقالب فستیوال در لندن

یکی از آخرین برنامه‌های خاص روز دختر  که اجرا شد مربوط به سال 2016 بود که طی آن در لندن فستیوالی با شرکت مشاوران زن و حضور دختران در حال تحصیل برگزار گردید.

روز دختر در انگلستان

هدیه برای روز دختر

برگزاری مراسم روز دختر در جهان ، اغلب با جشن و ایجاد شادی در قالب هدیه و مشوق های گونان همراه بوده. هدیه برای روز دختر می‌تواند طیف بسیار وسیعی از هدایا را در بر بگیرد به عبارت دیگر هدیه برای روز دختر  می‌تواند شامل هر سه بازه‌ی سنیِ  کودکان- نوجوانان و جوانان باشد.

معمولاٌ بهتر است برای بازه‌ی سنی 3 تا 6 سال، 7 تا 10 سال، 11 تا 14 سال، 15 تا 17سال، 18 تا 20 سال و 21 سال به بالا هدایای متفاوتی اندیشیده شود. بهترین کار این است که موقعیت اجتماعی و مشغله‌ی اصلی دختر خانم‌ها و نیز علایق آن‌ها را در نظر گرفته و با ترکیب پارامترهای فوق اقدام به خرید هدیه روز دختر کنید.

اگر به دنبال خرید هدیه مناسب روز دختر هستید، قبل از تصمیم، این مقاله را با موضوع هدیه روز دختر مطالعه کنید.

هدیه برای روز دختر

کیک روز دختر

ایده‌ی پیشنهادی ما نیز سفارش کیک روز دختر به کیک ساز است. شما می‌توانید به اتفاق دختران فامیل، روز دختر را به این بهانه جشن بگیرید. دانش‌آموزان یا دانشجویان دختر نیز می‌توانند با سفارش دسته‌جمعی کیک به کیک ساز و اِعمال هرگونه سلیقه شخصی در کیک روز دختر مقدمات یک مهمانی شاد و به یادماندنی را با هم‌کلاسی‌ها یا هم‌دانشگاهی‌های خود  در کنار خانواده‌هایشان تدارک ببینند! مثلاً نظرتان در مورد عکس دسته‌جمعی شما بر روی کیک روز دختر چیست؟! می‌توانید در این مورد با ما تماس بگیرید. پیشاپیش روز دختر مبارک!

کیک روز دختر

درباره نادر اتابکی

نمی‌دانم چرا یاد شعری از "سهراب سپهری" افتادم که در آن اصطلاح "جشن خطوط" را به کار برده است... امیدوارم با درج مطالبی شیرین در سایت وزین "کیک‌ساز" برایتان "جشن خطوط" برپا کنیم...!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *