Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/cakesaz/domains/cakesaz.com/public_html/wp-content/themes/rttheme18-1/rt-framework/functions/rt_breadcrumb.php on line 34

تزیین روی کیک همیشه کار هیجان انگیزی است که به کمی ذوق و خلاقیت نیاز دارد. به نظر من تزیین کیک کامل کننده پخت کیک محسوب می شود. همه تلاشی که برای آماده سازی و پخت کیک انجام می دهید به همین مرحله آخر، یعنی تزئین کیک وابسته است. خوشمزه ترین کیک ها وقتی همراه با تزیین باشند خوشمزه تر به نظر خواهند رسید. در این مطلب از تزیین کیک با گاناش شکلاتی می گویم.

گاناش شکلاتی

کیک ها در انواع مختلف و طعم های مختلفی وجود دارند که هر کدام دستور پخت متفاوتی دارند. در سایت کیک ساز چندین دستور مختلف و ساده برای پخت کیک در نظر گرفته شده که حتی افراد مبتدی هم می توانند از آن استفاده کنند. برای نمونه می توانید از روی اموزشی که قبلا برای کیک پنبه ای نوشتم یک کیک پایه تهیه کنید.

طرز تهیه کیک پنبه ای ساده و خوشمزه

کیک های ساده و کیک های طعم دار همگی برای تزیین مناسب هستند تزیین روی کیک کاملا سلیقه ای است و بستگی به ذائقه افراد دارد. بسیاری از افراد از خامه برای تزیین روی کیک استفاده می کنند ولی می توان ترکیبی از میوه ها، مغزها، کرم ها و گاناش شکلاتی را برای تزیین روی کیک در نظر گرفت.

گاناش شکلاتی چیست؟

گاناش شکلاتی چیست؟

Ganache از واژه ای فرانسوی گرفته شده و به معنای لعاب، سس . پر کننده هایی است که در شیرینی پزی استفاده می شود. برای اولین بار محصولی به نام گاناش در سال 1850 در پاریس ارائه شد و قبل از این زمان از چنین ترکیبی در صنایع غذایی و شیرینی پزی استفاده نمی شد. گاناش ظاهری صاف با بافتی لطیف را بر روی کیک و شیرینی ایجاد می کند. در صورت لزوم می توان گاناش را با برخی مایعات و یا افزودنی هایی ترکیب کرد.

گاناش شکلاتی معروفترین گاناش در دنیاست که با توجه به نوع شکلات می تواند طعم های مختلفی داشته باشد. نسبت کرم به شکلات، قهوه یا کاکائو در شکلات، غلظت و افزودنی های گوناگون نظیر مغزها توانسته ترکیبات متنوعی از گاناش را برای دوستداران کیک شیرینی به وجود آورد. در ادامه با کیک ساز همراه باشید و طرز تهیه گاناش شکلاتی را به سادگی یاد بگیرید.

طرز تهیه گاناش شکلاتی برای تزیین کیک

طرز تهیه گاناش شکلاتی برای تزیین کیک

در واقع گاناش شکلاتی دستورالعمل مشخص ندارد برای تهیه گاناش شکلاتی از پیمانه های اندازه گیری و فر خبری نیست. مواد آموزش امروز ما تنها شکلات و خامه است. به این ترتیب که ترکیب شکلات و خامه همان ترکیبی است که به گاناش شکلاتی معروف است.

نوع شکلات بستگی به خود شما دارد درصد شیرینی و طعم شکلات را به سلیقه انتخاب کنید. شکلات شیری، شکلات تلخ با درصدهای مختلف و حتی شکلات سفید می تواند برای تهیه گاناش شکلاتی استفاده شود. به طور معمول برای تهیه گاناش شکلاتی از شکلات تخته ای استفاده می کنند. البته اگر رژیم خاصی را رعایت می کنید می توانید شکلات تلخ را نیز امتحان کنید. بدیهی است که استفاده از شکلات تلخ برای تهیه گاناش شکلاتی و روکش کیک تولد بچه ها توصیه نمی شود. بچه ها دوست دارند کیک تولد شیرین و خوشمزه ای داشته باشند.

دانستنی های شیرین از شکلات تلخ
نمایشگاه شکلات پاریس 2017
آهنگ تولد مبارک شاد و کودکانه

مقدار 200 گرم خامه صبحانه را به همان صورت استفاده می کنیم و نیازی به شیرین کردن خامه با شکر نیست. شکلات به اندازه کافی شیرینی دارد و تنها شیرین کننده گاناش همین شکلات است. خامه را در ظرف پیرکس مناسبی بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. مراقب باشید که شعله زیاد نباشد و خامه نجوشد. وقتی گوشه های ظرف حباب های ریزی دیده شد نوبت به افزودن شکلات می رسد.

شکلات ها را خورد کنید و درون ظرف خامه بریزید. شکلات را با کمک هم زن دستی با خامه مخلوط کنید. در این مرحله نباید شکلات را هم بزنید بلکه تنها شکلات داخل خامه گرم بشود. مدت زمان 5 دقیقه صبر کنید و به مواد استراحت دهید.

سپس با استفاده از هم زن دستی خامه و شکلات را هم بزنید. هم زدن را به آرامی ادامه دهید تا زمانی که مخلوط شکلات و خامه کاملا یکدست و براق شود. اکنون شعله را خاموش و گاناش شکلاتی را از روی حرارت بردارید.

گاناش شکلاتی را تا زمانی که به طور کامل سرد شود مرتب هم بزنید. هم زدن موجب خنک شدن گاناش شکلاتی می شود. سپس می توانید گاناش را در یخچال قرار دهید. در واقع گاناش شکلاتی نوعی خامه شکلاتی است که در شیرینی پزی کاربرد فراوانی دارد.

سس گاناش شکلاتی

استفاده از گاناش شکلاتی برای تزیین

قبل از اینکه گاناش شکلاتی به صورت کامل سرد و غلیظ شود در حالی که هنوز کمی روان است برای پوشش دهی کیک مناسب است. می توانید دور تا دور کیک را با گاناش شکلاتی بپوشانید.

پس از سرد شدن، گاناش غلیظ تر خواهد شد که اکنون آماده برای شکوفه زدن روی کیک است. با استفاده از قیف و ماسوره روی کیک را می توانید شکوفه های کوچکی بزنید. اگر کیک چند لایه داشته باشید گاناش شکلاتی را ما بین لایه های کیک بکشید تا یک کیک چند لایه خوشمزه تهیه کنید.

غلظت گاناش شکلاتی را با کم و زیاد کردن شکلات تنظیم کنید. اگر مقدار شکلات را به اندازه 2 برابر خامه در نظر بگیرید گاناش شکلاتی خیلی سفت و غلیظ خواهد شد و هر چه مقدار شکلات کمتر باشد شکلات روان تر می شود. اگر خامه به اندازه دو برابر شکلات باشد گاناش شکلاتی بسیار غلیظ شده و سس گاناش به دست می آید. توت فرنگی را داخل سس گاناش زده و میز پذیرایی را کامل کنید.

درباره معصومه فدایی

معصومه فدایی هستم فارغ التحصیل حقوق ولی عاشق کیک و شیرینی. در کیک ساز می تونم ایده های شیرینم رو به واقعیت تبدیل کنم. امیدوارم شما هم از این مطالب لذت ببرید.

16 دیدگاه در چگونه گاناش شکلاتی درست کنیم؟
  1. عالی بود ولی شکلات تلخ باشه؟؟؟

    • ممنونم. شکلات معمولی معمولا شیرین هست و منظور همون شکلات معمولی هست. هرچند می تونید با شکلات تلخ هم درست کنید که کمی شیرینیش کمتر می شه.

    • ممنونم. منظورمون شکلات کیلویی (در بسته بندی های بزرگ که معمولا برای کیک پزی خریداری می شه) هست که معمولا خورش شیرین هست. البته می تونین به سلیقه خودتون از شکلات تلخ هم استفاده کنید.

  2. حتما باید خامه صبحانه باشه یا با خامه فرم گرفته(قنادی)هم میشه درستش کرد؟؟؟

  3. مدت ها دنبال یک رسیپیه تفصیلی برای گاناش بودم، ممنون خیلی جزئیات و فوت ها رو خوب توضیح دادین:)

  4. سلام خیلی جالبه منم معصومه فدایی هستم
    عاشق شیرینی و کیک

  5. ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

  6. خلاق فقط خدای متعال هست ، انسانها با نعمات خدادادی مانند عقل و ابزار … ، بخواست خدا فقط هماهنگ کننده میتوانند باشند .

  7. بسیار ممنون با شکلات تلخ خیلی خوشمزه میشه

  8. اگه کلا خامه نزنیم بازم میشه شکوفه زد روی کیک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. میشه به جای شکلات پودر کاکائو و شکر اضافه کرد !؟

  10. دیدگاه *گفتید برای غلیظ شدن که شبیه خامه بشه و مالیدن رو کیک، باید مثلا ۱۰۰ گرم خامه و ۲۰۰ گرم شکلات استفاده کرد یا برعکس نسبت هایی که گفتید رو میگم دقیق متوجه نشدم!


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *